Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Betonowa autostrada, stare zajazdy i stacje paliw, samochody z innej epoki. Tak kiedyś wyglądały nasze drogi

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
Autostrada A4 w latach 70. Droga powstawała przed wojną metodą odlewania na miejscu betonowych płyt. W latach komunizmu nie przechodziła większych remontów. Z biegiem lat płyty ulegały odkształcaniu przez co trasa nazywana była najdłuższymi schodami Europy.
Autostrada A4 w latach 70. Droga powstawała przed wojną metodą odlewania na miejscu betonowych płyt. W latach komunizmu nie przechodziła większych remontów. Z biegiem lat płyty ulegały odkształcaniu przez co trasa nazywana była najdłuższymi schodami Europy. GDDKiA
Obecna autostrada A4 była kiedyś wykonana z płyt betonowych. Dlatego nazywano ją najdłuższymi schodami Europy. W archiwum reporterów "nto" są też ujęcia z kultowych zajazdów PRL-u czy stacji paliw sprzed wielu dekad. Do tego dochodzą fotografie ulic i samochodów, które kiedyś na nich królowały.

Opolszczyzna przez lata szczyciła się tym, że jest jednym z nielicznych polskich regionów, który przecina autostrada.

Jej początki na ziemi opolskiej sięgają lat 30. ubiegłego wieku. Do 1945 roku zbudowano jednojezdniowe odcinki Wrocław – Brzeg oraz Nogowczyce – Gliwice.

Odcinek Brzeg – Nogowczyce był w budowie, ale do zakończenia II wojny światowej nie został ukończony. Powstały tylko niektóre odcinki, mosty i wiadukty.

Do 1939 autostradę budowali przede wszystkim bezrobotni obywatele III Rzeszy, natomiast po wybuchu wojny robotnicy przymusowi i więźniowie obozów.

W związku z tym Niemcy utworzyli wiele obozów pracy, m.in. w Osieku Grodkowskim, Prądach, Jaśkowicach w gminie Prószków czy Rzędziwojowicach w gminie Niemodlin.

Co ciekawe, droga powstawała metodą odlewania na miejscu betonowych płyt. W latach komunizmu droga nie przechodziła większych remontów. Z biegiem lat płyty ulegały odkształcaniu, przez co trasa nazywana była najdłuższymi schodami Europy.

W latach 80. powstał niespełna 20-kilometrowy odcinek dwujezdniowy od węzła Opole Prądy w stronę Wrocławia, do mostu nad Nysą Kłodzką. Pozostałe opolskie odcinki uruchamiane były w latach:

  • 30 września 2000 r. Przylesie – Prądy - 28,7 km
  • 16 grudnia 2000 r. Bielany Wrocławskie – Przylesie - 40,7 km oraz Prądy – Dąbrówka - 21,4 km
  • 26 lipca 2001 r. Dąbrówka – Nogowczyce o - 34,4 km
  • 4 grudnia 2003 r. Nogowczyce – Kleszczów - 17,9 km

W naszej galerii zdjęć można też zobaczyć inne drogi Opolszczyzny sprzed 30, 40 i więcej laty, kultowe zajazdy np. "U Bartnika" w Bąkowie pod Kluczborkiem, "Pod Górą Chełmską" na Górze Świętej Anny, czy "Niedźwiednik" w Opolu.

Mamy też fotografie ulic Opola, Kędzierzyna-Koźla i innych opolskich miast, a także stacji paliw, które zniknęły już z krajobrazu naszego regionu. Zapraszamy do galerii!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Filip Chajzer o MBTM

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Betonowa autostrada, stare zajazdy i stacje paliw, samochody z innej epoki. Tak kiedyś wyglądały nasze drogi - Nowa Trybuna Opolska

Wróć na glucholazy.naszemiasto.pl Nasze Miasto