Montaż elementów systemu ITS rozpoczął się wczesną wiosną. W jego skład wchodzić będzie około trzech tysięcy czujników umieszczonych w miejscach parkingowych na terenie Opola, nie tylko w strefie płatnego parkowania. Informacje te będą wysyłane do systemu, który za pośrednictwem tablic zmiennej treści rozstawionych przy ulicach będzie informować kierowców czy w pobliżu są wolne miejsca do pozostawienia auta, a jeśli tak, to gdzie i w jakiej liczbie.
Kluczowym elementem systemu ITS w Opolu będzie też infrastruktura do regulowania ruchem
W tym celu na największych i najbardziej ruchliwych skrzyżowaniach w Opolu zamontowane będą specjalne kamery monitoringu.
Kamery te będą obserwować natężenie ruchu w poszczególnych punktach Opola i w zależności od sytuacji tak regulować cyklami świateł w mieście, aby jak najszybciej rozładowywać tworzące się zatory.
Adam Leszczyński, rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg, przyznaje, że kamery zainstalowane na skrzyżowaniach w ramach systemu ITS będą też domyślnie odczytywać numery rejestracyjne pojazdów. Zapewnia przy tym, że nie będzie to służyło śledzeniu konkretnych samochodów.
- Dane te będą przetwarzane do wyliczania tzw. potoków ruchu i natężenia ruchu, nie będą nigdzie udostępniane ani niepotrzebnie archiwizowane. Wszystko będzie zabezpieczone na serwerach znajdujących się w Parku Naukowo-Technologicznym - mówi.
Elementem inwestycji jest też uruchomienie Centrum Zarządzania Ruchem i Transportem Publicznym. Początkowo miało ono się mieścić w miejskim gmachu Centrum Usług Publicznych powstającym przy ul. Pileckiego. Ostatecznie jego siedziba będzie się jednak znajdować w Parku Naukowo-Technologicznym przy ul. Technologicznej. Tam też będzie mózg całego systemu ITS. MZD za serwery oraz wynajem pomieszczeń ma płacić PNT około 9 tysięcy złotych miesięcznie.
Adam Leszczyński zaznacza, że system ma też być dodatkowo zabezpieczony przez awarią na wypadek uszkodzenia jednego z jego elementów.
- Sieć będzie wykonana i zabezpieczona w formie pętli. Dzięki temu do każdego elementu systemu ITS sygnał może dojść i wyjść za pomocą „dwóch linii” - tłumaczy.
Inwestycja ma być zrealizowana do końca 2021 roku. Jej koszt to około 39 mln zł.
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?